Nudging

Er nudging det nye sort? Og hvad har nudging med kostvejledning at gøre?

“Nudging handler om, at få os til at ændre adfærd uden løftede pegefingre og ”kærligt” guide os i en bestemt retning”.

Eksempler på nudging

I USA har man ændret madpyramiden fra den pyramideformet model, vi også kender i Danmark, til en tallerkenmodel. Det gør den meget lavpraktisk og handlingsorienteret.

I København forsøger man at nudge folk til at smide affald i skraldespande med fodspor, der fører hen til en skraldespand. Det skal “guide” os til at bruge skraldespanden i stedet for at smide affaldet på gaden.

Gør de sunde valg til den nemme løsning

Når vi snakker om at ændre livsstil i en sundere retning, kan dette også gøres ved hjælp af nudging. Det handler om at gøre de sunde valg til den nemme løsning.

Brug små tallerkener

Flere undersøgelser viser, at når vi benytter mindre tallerkener, spiser vi også mindre. Det gør vi, fordi vi kontrollerer rent visuelt, hvor meget maden fylder på tallerkenen fremfor at tænke over, hvor meget vi hælder op på vores tallerken. Det samme gør sig gældende med glas – benytter vi små glas til eksempelvis sodavand & juice og store glas til vand, er der stor sandsynlighed for, at vi drikker mindre af de kalorierige drikke og mere vand.

Omroker i dit køleskab

Når du er lidt småsulten og lige kigger i køleskabet efter en snack, er der stor sandsynlighed for, at du vælger at spise det, du først får øje på. Du kan påvirke dit valg ved at sørge for, at de sunde snacks som frugt og grønt ligger på de hylder i køleskabet, du ser først, når du åbner dit køleskab; gerne skyllet og skåret i mundrette stykker, så de er klar til at spise. Et andet godt tip er at opbevare de klargjorte grøntsager i gennemsigtige beholdere eller poser – så frister de endnu mere!

Små portioner

Når du har været ude og handle og kommer hjem med store poser slik, chokolade eller nødder, kan det være en god ide at ompakke det i mindre portioner. Når der skal chips eller slik på bordet, kan du med fordel servere en portion i en skål fremfor at sætte den store pose på bordet. Det kan hjælpe dig til at spise mindre, og det gør dig samtidig mere bevidst om, hvor meget du spiser.

Bliv sundere med nudging

Det behøver ikke at være besværligt eller dyrt at ændre dine vaner i en sundere retning. Det handler om at tage nogle bevidste valg, foretage nogle ændringer i dine omgivelser og handle ud fra dine valg.

“Du kan med fordel foretage nogle enkelte justeringer ad gangen og dermed opleve, hvordan små ændringer kan skabe store forandringer!”

Vil du vide mere

Har du spørgsmål til nudging, eller ønsker du at vide mere om, hvordan du kan bruge nudging til en sundere livsstil, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Du kan også læse mere om nudging her: