Michael smed 11 kilo på 11 uger

Kostomlægning kombineret med regelmæssig styrketræning samt fokus på motivationen virkede for Michael! Det hjalp ham godt på vej til at få den krop, han så brændende ønskede sig!

Januar_1Kunne ikke forstå at kroppen ikke blev mere tonet

Da jeg mødte Michael i januar i år, havde han styrketrænet stort set dagligt i flere måneder uden at blive mere synlig markeret. Han kunne mærke six-pack’en, men kunne ikke se den i spejlet. Og det er jo dybt frustrerende at arbejde så intenst på noget uden at komme målet nærmere, det kan vi vist alle genkende…

Hvad gør kosten?

Betyder det så noget, om du spiser kiks eller rugbrød? Og har det betydning, om du drikker cola eller friskpresset juice, hvis antallet af kalorier du indtager, er det samme?

Det korte svar er et klingende ja! De sunde valg mætter mere, stabiliserer dit blodsukker og sikrer, at du får dækket dit behov for næringsstoffer.

For Michael, der træner seks dage om ugen, kan en mangelfuld kost medføre risiko for muskelnedbrydning, dårlig restitution samt øget træthed. Derudover udsætter han sig for risiko for at komme til at mangle vitaminer og mineraler og dermed nedsat immunforsvar, nedbrydning af knogler samt øget risiko for skader og sygdom.

Næringsrigtig kost:April_1

  • Øger dit potentiale for muskelopbygning
  • Giver bedre restitution
  • Dækker dine behov for næringsstoffer
  • Er godt for dit immunforsvar og dine knogler

Motivation

Træning og kost gør det ikke alene. Og et mål, der siger tonet krop og 15 kilo vægttab om et halvt år, kan godt virke lidt uoverskueligt. Jeg bad derfor Michael lukke øjnene og forestille sig, at han nu havde tabt sig og fået en lækker muskuløs krop samt fortælle mig, hvad det betød for ham. Det viste sig, at ud over at han ville blive mere selvsikker også havde en drøm om at søge ind til politiet. Derudover aftalte vi månedlige delmål.

”Det bliver meget mere nærværende og attraktivt når dit formål har en større betydning for dig end ’blot’ den ydre gevinst.”

Intet går som planlagt

VægtskemaBedst som det går rigtig godt, bliver du ramt af influenza og må ligge på langs i 1 uge eller 2 – du er træt, har brug for energi og orker ikke at lave mad, så de hurtige usunde løsninger vinder ofte. Det skete også for Michael, og der røg pludselig 1 kilo på. Hvad kan du så gøre når/hvis det sker igen? For Michael blev løsningen at sørge for altid at have hurtige og sunde alternativer i fryseren, der nemt kan opvarmes – det kan også være en god løsning i en travl hverdag.

Efter 8 uger med et støt vægttab er Michael inviteret til 2 fødselsdage i løbet af en weekend. Vi taler om, at det vil være en god ide at spare på kalorierne op til weekenden, så han også kan nyde lidt fødselsdagslækkerier. Det tager dog lidt overhånd, og han tænker, at når han nu alligevel er faldet i, kan han lige så godt gå all in. Og det viser sig også efterfølgende på vægten i form af 2 ekstra kilo.

Hvad gør du så, når det går galt?

Du kan enten vælge at sige: ”Så kan det også være lige meget det hele” og give op…

ELLER du kan gøre som Michael, give den ekstra gas i træningscentret de næste par uger og sige: ”Det var en god kage og en lækker pizza, men næste gang nyder jeg et lille stykke kage og et mindre stykke pizza”. For du vil næsten med sikkerhed falde i, og så er det bare med at ”komme op på hesten igen”.

”Lær af dine fejltrin, så du bliver bedre rustet til at modstå næste gang, du får tilbudt en fristelse.”

Vil du vide mere

Har du spørgsmål til, hvordan du kan omlægge din kost, er du meget velkommen til at kontakte mig for en gratis kortere indledende snak. Det giver dig mulighed for at vurdere, om det er mig, der kan motivere og støtte dig til at træffe sunde valg.

VORESMAD.dk kan du finde inspiration til sunde og nemme måltider.