Input til kost i eksamensperioden

Eksamensperioden er for mange forbundet med urolig mave, dårlig søvn og tankemylder. I SAMVIRKES Eksamensguide har jeg givet nogle bud på, hvordan du kommer bedst igennem læseferien og eksamensdagen med nem sund mad og motion.

Læs artiklen her: SAMVIRKES Eksamensguide

Nem kostplan til den travle tid

Giv kroppen de bedste betingelser med sund mad, og gør den til din medspiller i en travl periode. Her følger lidt inspiration til en nem kostplan i eksamensperioden.

Morgenmad: Skyr, yoghurt, A38 med frugt, mysli og nødder eller evt. en omelet med grønt og ristet brød

Formiddag: Gnavegrønt, knækbrød med ost eller magert pålæg, nødder/mandler

Frokost: Rugbrød med magert pålæg / ost / fisk, 150-200 gram grøntsager evt. med lidt pesto og gerne æg eller avokado

Eftermiddag: Gnavegrønt, banan, stenalderbrød, fuldkornsbolle med magert pålæg eller ost

Aften: Kylling, fisk, kød med fuldkornspasta, bulgur, kartofler eller lign samt 200-300 gram grøntsager. Gerne med lidt pesto eller evt. dip med friske krydderurter.

Spis evt. efter tallerkenmodellen, der også giver plads til “lidt af det sjove”

Sen aften: Skyr med frisk frugt eller frugt med nødder/mandler

Gør det nemt at handle ved at gå efter nøglehulsmæket og fuldkornsmærket, som er officielle ernæringsmærker, der gør det nemmere for dig som forbruger at vælge sunde fødevarer, idet de hjælper os til at spare på fedt, salt og sukker og få flere kostfibre og fuldkorn.

Velbekomme og rigtig god læselyst!