ALIMENTIA – Dit sunde valg

Sunde valg handler bl.a. om at spise næringsrig og velsmagende kost samt dyrke regelmæssig motion; og at gøre det på en måde så de gode vaner bliver en integreret del af din dagligdag og din livsstil. Kostvejledning og personlig træning kan hjælpe, inspirere og motivere dig til at træffe de sunde valg også i en hektisk hverdag.

“Som certificeret kostvejleder & personlig træner kan jeg hjælpe dig med at skabe sund balance i din hverdag med kostomlægning og motion du får gjort!”


Kostvejledning

Kostvejledning kan være alt fra et længere forløb til rådgivning om konkrete problemstillinger som eksempelvis:

  • Hvordan taber jeg mig uden at skulle sulte mig?
  • Har kosten effekt på min muskelmasse?
  • Hvordan får jeg mit barn til at spise flere grønsager?
  • Har jeg brug for kosttilskud?

Et længere forløb tager udgangspunkt i dine nuværende kostvaner, din familiesituation, dit arbejdsliv og helbred, og munder ud i en ny plan for livsstilsændring herunder plan for kost og motion for hele familien.

Læs mere

Spis varieret, ikke for meget, og vær fysisk aktiv.

Det er rammen for de officielle kostråd i Danmark. Kostrådene bygger på solid forskning og sikrer, at kroppen får dækket det basale behov for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer samt nedsætter risikoen for livsstilssygdomme og overvægt. Jeg bruger kostrådene som guideline til at give dig sund balance i en aktiv hverdag med madglæde, nydelse og velvære.

Der er som udgangspunkt ikke noget der er forbudt; det handler om, hvor meget og hvor ofte du spiser og bevæger dig.


Fysisk aktivitet

Når du bevæger dig og dyrker regelmæssig motion, er det med til at øge dit velvære og styrker din krop. Det gør det nemmere for dig at holde en sund vægt, og så forebygger det livsstilssygdomme som bl.a. blodpropper, åreforkalkning og diabetes.

Ønsker du at tabe dig, er det en rigtig god ide at kombinere dit vægttabsforløb med motion; det sikrer, at du beholder muskelmasse, og gør det nemmere for dig at holde dit vægttab, også når du er kommet ned på din målvægt.

Er dit formål at blive mere tonet, opnå en øget muskelmasse, øge din råstyrke eller forbedre din udholdenhed er både timing og type af træning vigtig. Hvor tungt og hvor ofte du skal træne afhænger af flere faktorer bl.a. din træningserfaring, din tid til rådighed, og hvad du ønsker at opnå med din træning.

Nedsat bevægelighed kan have betydning for din udførelse af træningsøvelser og begrænse dig i at udføre daglige gøremål. Bevægelighedstræning kan forbedre din mobilitet, og i træningssammenhæng betyder det, at du får et større bevægelsesudslag, og dermed kan forbedre din udførelse og teknikken af de enkelte øvelser. Det kan eksempelvis være en dybere squat eller et bedre dødløft.

Læs mere